De verkiezingen van 26 mei noopten tot bescheidenheid. We hebben ons terughoudend opgesteld in het publieke debat, maar tijdens de onderhandelingen hebben we inhoudelijk sterk op onze strepen gestaan. Er is de voorbije weken en maanden hard gewerkt aan een akkoord mét oranje draad. Een beleid dat mensen ondersteunt en faciliteert in hun buurt. Dicht bij de mensen. Een politiek die voldoende kansen en mogelijkheden biedt en daar tegenover plichten durft zetten.

Lokale besturen krijgen meer regie

Met concrete, gerichte maatregelen brengt de Vlaamse regering Vlaanderen dicht bij de mensen. Een sterke samenwerking met onze lokale besturen staat aan de basis. Lokale besturen krijgen morgen meer dan ooit de regie in handen om een beleid te voeren op maat van hun inwoners. Daartoe investeren we meer dan 400 miljoen euro in lokale besturen.

Enkele maatregelen waar we als Vlaamse overheid en lokale besturen elkaar ontmoeten:

• Jaarlijks 45 miljoen voor meer, efficiënter en groener openbaar vervoer waarbij gemeentes zelf beslissen over het traject van buslijnen of de inzet van kleinere initiatieven zoals taxi’s, deelwagens of deelfietsen. We willen meer en veiligere fietspaden en voorzien jaarlijks 150 miljoen voor Koning Fiets.
  • Gemeentes geven voortaan voorrang in hun sociaal woonbeleid aan mensen die in de regio wonen of er een sterke band mee hebben.
  • Via o.a. de gemeenschapsdienst en wijkwerkingen krijgen gemeentes meer instrumenten in handen om inwoners te activeren en zo op weg te helpen naar een volwaardige job.
  • Gemeentes die ervoor kiezen om te fusioneren, ondersteunen we financieel om deze stap naar meer bestuurskracht te zetten.
  • We investeren extra in het basisonderwijs en zorgen op die manier voor meer handen en instrumenten om elk kind de best mogelijke ondersteuning te geven.
  • We dragen zorg voor de Vlaming van de wieg tot het woonzorgcentrum. Via flexibele kinderopvang maken we de combinatie werk-gezin meer haalbaar. We zorgen er ook voor dat de factuur van het woonzorgcentrum betaalbaar is door bewoners die het moeilijk hebben een tegemoetkoming van 400 euro te geven bovenop het pensioen. Onze lokale dienstencentra en mantelzorgers versterken we in onze strijd tegen vereenzaming.
  • Talloze organisaties, verenigingen en vrijwilligers zijn onmisbaar binnen ons sociaal weefsel. We versterken het aanbod aan jeugdverenigingen door extra te investeren in werving en opleiding van animatoren en in jeugdinfrastructuur. We zorgen voor een STEM-academie in elke Vlaamse gemeente.

N-VA wou de keuze van de sjerp (de driekleur of de Vlaamse kleuren), VLD stemrecht in plaats van opkomstplicht (er is nu al geen sanctionering), CD&V extra slagkracht en middelen voor lokale besturen. Wij hebben vrijwillige fusie mét fusiebonus (in plaats van verplichte), behoud provincies én 120 miljoen extra voor versterking lokale besturen en waardering van open ruimten. Ieder zijn prioriteiten!