Zwerfvuil bestrijden

Zwerfvuil is een algemeen gekend probleem.

Medewerkers van de stedelijke werkplaatsen worden dagelijks ingezet om zwerfvuil op te ruimen en om de straatvuilbakken te ledigen. Daarnaast kan de stad ook rekenen op heel veel hulp van inwoners, scholen en verenigingen.

Mooimakers

In onze stad zijn er een 60-tal "Mooimakers": burgers die zich engageren om een zelf gekozen stukje Dilsen-Stokkem zwerfvuilvrij te houden. Dit kan gaan over de eigen straat, een wandelroute, …

De stad zorgt voor opruimmateriaal en de ophaling van het ingezamelde afval.

De gemeenteraad stelt voor om in navolging van Johny & Kasper en gemeente Kinrooi 20 bolderkarren ter beschikking te stellen van de mooimakers, scholen en verenigingen om in te zetten bij acties. De prijs voor 20 karren wordt geschat op 2400 Euro en kan bijvoorbeeld bekostigd worden door sponsoring via de lokale ondernemers of door het fonds van Limburg.net dat eveneens mogelijkheden voorziet.

CD&V Dilsen-Stokkem toetste het idee reeds af bij enkele mooimakers en bij enkele ondernemers in Dilsen-Stokkem en zag dat het idee enthousiast onthaald werd.

Voorstel CD&V Dilsen-Stokkem

Bolderkarren Mooimakers.

Het gemeentebestuur van Dilsen-Stokkem wil het werk van de mooimakers lichter maken door hun 20 bolderkarren met 2 frames waarin de zakken bevestigd kunnen worden, aan te bieden.