Wandelen op Connecterra aan Terhills.

Als Maaslanders zijn we allen trots op het mooie panorama-uitzicht, gelegen aan en op de terrils , restanten van de voormalige mijnactiviteiten.

Onlangs was er de periode van het openbaar onderzoek, in het kader van de aanvraag van de omgevingsvergunning bij de stad Dilsen-Stokkem voor het bouwen van 250 luxueuze vakantiewoningen op het terrein.

Via de geschreven pers vernamen we dat er zich problemen zullen voordoen aangaande wandelen rond de plas, hetgeen onmogelijk zou zijn.

De gele en de rode wandellus zou onderbroken worden.

Uiteraard is het begrijpelijk dat er tijdens werkzaamheden beperkingen van toegang zijn omwille van veiligheidsredenen.

We zijn voor alle duidelijkheid niet tegen de komst van de resort. De verwachte jobcreatie van 230 jobs is niet onbelangrijk in onze gemeente en streek , waar de werkloosheidsgraad toch nog aanzienlijk is. Als troef voor onze stad kan dit park ook een nieuw toeristische impuls geven.

Maar we zijn wel bezorgd, bekommerd voor de wandelaars en fietsers. Het zou toch niet mogen zijn dat het mooie van het gebied niet meer bereikbaar is voor wandelaars/fietsers, genieters van het landschap. Wandelen net naast een hekwerk als afsluiting van het vakantiepark, beperkt het maximale zicht en genot van de mooie omgeving. Deze site moet maximaal toegankelijk zijn voor alle toeristen en de lokale bevolking.

CD&V Dilsen-Stokkem legt volgende vragen voor op de gemeenteraad:

1. Is het zo dat de rode en gele wandelroutes na de realisatie van het vakantiepark terug toegankelijk zijn, met behoud van zicht op de mooie omgeving zonder storend hekwerk? Is het wandelen rond de terrils en rond de plas na realisatie dan nog mogelijk?
  2. Welke tijdelijke aanpassingen zullen er voorhanden zijn tijdens de periode van bouwwerkzaamheden om de beleving maximaal te behouden?
  3. Het ‘PRUP Hoeveweg’ voorzag dat de Hoeveweg van Lanklaar naar Litzberg ten allen tijde moest open blijven. Blijft dit principe overeind?
  4. Welke oplossingen zijn er mogelijk naar toegankelijkheid, na de realisatie van het park voor de niet-gebruikers van het vakantiepark?
  5. Hoe kunnen wandelaars en fietsers gerust gesteld worden?