Er zijn zo van die momenten dat je, ook als oppositiepartij, letterlijk en figuurlijk van je stoel kan vallen. Afgelopen week mochten we helaas zo’n moment optekenen. Op 5 januari 2018 mochten we de ontslagbrief, gericht aan de burgemeester en schepenen, van de voorzitter van De Koepel ontvangen. De Koepel is het overlegorgaan van onze verschillende adviesraden. Eveneens lazen we in het verslag van het college dat het voltallige dagelijkse bestuur van de cultuurraad ontslag had genomen.
Tot onze verbazing heeft er tot op heden nog niemand contact opgenomen met deze vrijwilligers. Ook wordt er alles aan gedaan om dit stil te houden voor de inwoners van Dilsen-Stokkem. Dat maakt ons boos, erg boos.
De quote “Het stadsbestuur is onze adviesraden liever kwijt dan rijk!” leek ons een noodkreet om naar te luisteren.
“Het loopt eigenlijk al sinds 2011 moeilijk met de adviesorganen in Dilsen-Stokkem. We werden hoe langer hoe minder betrokken. Wat we deden werd afgeblokt. Aan de ene kant werd de goede financiële situatie van de stad beklemtoond, aan de andere kant was elke euro te veel. Zelfs een koffie tijdens de vergadering was er teveel aan. Die vrijwilligers moesten toch niet komen vergaderen om te drinken !!! Volgens het bestuur.”
Het ontslag was eigenlijk al lang hangende vernemen we. Elk advies van een adviesraad gaf paniek in het college.
"We hadden liever geen centrumplein gehad maar een gemeenschapshuis dat de fusie kon versterken. Werd genegeerd. Nadat het centrumplein werd goedgekeurd brachten we constructieve adviezen over het centrumplein. Het college stond er niet open voor. Hetzelfde verhaal voor de zaal in Elen. Adviezen zijn genegeerd. Nu zitten we her en der met onbruikbare lokalen. Onze verenigingen moeten uitwijken naar lokalen buiten de fusie. Voor het stadhuis van Stokkem hetzelfde verhaal. Steeds het budget als excuus. Dat rijmt natuurlijk niet met de 1,6 miljoen die we uitgeven aan een plein. Als er beschadigingen zijn aan het Stadhuis in Stokkem, door een verkeerd gebruik, en we vragen om in de toekomst beter na te denken over de verschillende beschermde gebouwen, krijgen we lik op stuk."
De cultuurraad heeft meerdere voorstellen gedaan om de werking te verbeteren, overleg gepland, projecten voorgesteld. Steeds gezocht naar manieren om samen te werken. Niet tegen elkaar maar samen met elkaar zoeken naar oplossingen. Geen gehoor.
Uit onze gesprekken halen wij dat de ontslagnemers eigenlijk nog steeds ten volle hun engagement willen opnemen maar dit niet werkbaar vinden met dit college. Zij willen een stevig signaal geven naar de voltallige gemeenteraad en hopen dat er lessen getrokken worden voor de toekomst. Een gedragen beleid dat respect heeft voor het werk van de vrijwilligers in de adviesraden en hun adviezen.
Wij gaan in ieder geval het college om uitleg vragen op de volgende gemeenteraad.