Las u ook het artikel over de "Schietpartij tussen hangjongeren"?

Het stadsbestuur verwijst naar een wijziging in het Gemeentelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan als oplossing voor de problemen. Men hoopt met sociale controle het probleem op te lossen. Dit excuus "sociale controle" als motief voor ongebreideld bouwen gebruiken stoot ons tegen de borst. Deze wijziging is trouwens geen oplossing voor het probleem van vandaag en laat ons eerlijk zijn met elkaar: wie gaat de verantwoordelijkheid opnemen om die jongeren aan te spreken?

De realiteit van de oplossing die het stadsbestuur biedt is trouwens bikkelhard:

• Door te bouwen in die buurt krijgen we of lege woningen of we gaan nog meer problemen aantrekken.
  • We verkleinen de zone waarbinnen onze jongeren vertoeven in Dilsen-Stokkem systematisch en zorgen dus dat een nog groter probleem verschuift naar een andere plaats.

Elke socioloog en opvoedkundige beaamt bovenstaande 2 punten. Door het op deze manier te doen herhalen we de fout die velen voor ons maakten en creëren we onze eigen zones die de politie moeilijker en moeilijker onder controle krijgt om dan nog maar niet te spreken over no-go zones voor de politie. Ook dat leert een eerstejaars criminologie al.

Enkel een combinatie van repressie, preventie en professioneel toezicht gaat dit probleem oplossen. We gaan dit moeten aanpakken met een taskforce, begeleid door een expert. Dat is de enige oplossing.

Als we dan toch iets moeten doen rond sociale controle lijkt het ons trouwens eenvoudiger om moderne middelen te gebruiken. Een stap in de goede richting kan een WhatsApp buurtpreventie groep zijn. Zo een WhatsApp buurtpreventie groep opstarten kan via volgende site: Hoe kunt u het beste een WhatsApp Buurtpreventie groep starten

We zouden hier best in Dilsen-Stokkem een kader en ondersteuning rond creëren!