Het lijkt wel alsof het beeld van het Heldenplein ‘verstopt’ werd achter de kapel in Stokkem op het oude kerkhof. Op advies van? In overleg met?... Neen toch niet! Het schepencollege bedenkt zoiets zelf en heeft daar geen advies bij nodig. Advies vragen is nu eenmaal niet hun sterkste troef.

Of wordt het beeld daar ‘verstopt’ om ons allen te helpen het Heldenplein zo snel mogelijk te vergeten? Jammer toch! We kunnen het niet genoeg benadrukken welke kansen het stadsbestuur hier laat liggen. Het Heldenplein verkopen als projectgrond voor 150.000 euro om dan 12 wooneenheden te bouwen op 9 are bouwgrond? Voor ons echt niet! Vanaf het begin hebben wij ons hiertegen verzet!
Op geen enkele manier werden de inwoners van Dilsen-Stokkem betrokken bij de totstandkoming van dit project. Op geen enkel moment werd gevraagd hoe zij hier tegenover stonden. Ik heb dan ook nog niemand gehoord die deze beslissing van het stadsbestuur toejuicht. Integendeel! Net zoals ons betreuren velen deze kortzichtige beslissing.

Waarom deze open ruimte niet behouden en op een creatieve manier verfraaien? Een speelhoekje voor de kinderen, een ontmoetingsplaats voor buurtbewoners, een mooi stukje groen in het drukke centrum van ons stadje?

Niemand zal ontkennen dat net deze plek zowat de drukste en gevaarlijkste van Stokkem is. Er werden de afgelopen jaren al meerdere mobiliteitsplannen gemaakt waarbij het Heldenplein mee opgenomen werd om de verkeerssituatie te verbeteren op dit punt. Door het vol te bouwen zal dit helaas in de toekomst geen optie meer zijn. 12 wooneenheden! Dat betekent nog zo veel meer drukte, zo veel meer gevaar, zo veel minder ruimte… zo veel meer droefheid in ons hart Waarom toch? Het kon zoveel beter!