Eén van de concrete maatregelen om het zwerfvuil aan te pakken bestaat uit het heffen van statiegeld op lege flesjes en blikjes.  CD&V Dilsen-Stokkem zal daarom vragen dat de stad zich aansluit bij de Statiegeldalliantie.

Zwerfvuil is een groot probleem in Vlaanderen. Veel zwerfafval wordt niet opgeruimd en komt via wind en water uiteindelijk in de zee terecht waar het onderdeel wordt van de drijvende vuilnisbelten in de oceanen. Daar brengt het op grote schaal schade toe aan vissen, vogels en andere zeedieren die het in hun maag krijgen, erin verstrikt raken of er in stikken. Bovendien kost zwerfvuil gemeenten en steden tientallen miljoenen euro per jaar.

Hoe kunnen we zorgen voor meer bescherming van het milieu en een beter hergebruik van materialen?

Het invoeren van statiegeld kan een oplossing zijn. Bij een systeem van statiegeld brengen mensen hun lege flesjes en blikjes terug naar de winkel en krijgen een vergoeding in de plaats. Het resultaat: 40% minder zwerfvuil. Selectieve inzameling verbetert ook de recyclage.

In de Statiegeldalliantie verenigen zich bedrijven, organisaties, lokale besturen en individuen die het zwerfvuil beu zijn. Een initiatief in België en Nederland. Deze alliantie vraagt ook aan de regeringen van de gewesten in ons land om in 2018 het statiegeld in te voeren voor blikjes en plastic flessen.

Heel wat gemeenten, organisaties, limburg.net en de provincie Limburg zijn reeds deelnemer van de alliantie.